Voorkomen is vaak beter dan genezen. Dit is ook van toepassing op duurzaamheid, reduceren is namelijk beter dan compenseren.

Jouw voetafdruk ergens anders compenseren is goed, maar dat is geen lange termijn oplossing.

CO2 Reductie in de autoverhuurbranche

Wij willen de CO2 voetafdruk in onze eigen autoverhuurbranche te reduceren.

Bestelauto’s hebben een aandeel van 14% van de uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer en 33% in de CO2 -uitstoot van het logistieke verkeer in Nederland . [Bron-1]

Van alle bestelauto’s in Nederland rijdt een grote meerderheid (96%) op diesel. Van het overige wagenpark hebben benzine- (2%) en LPG- bestelauto’s (1%) het grootste aandeel. Het aandeel CNG (0,2%), elektrisch (<0,1%) en overige brandstoffen is momenteel nog zeer beperkt. [ Bron-1 ]

Leasytime duurzame voetafdruk

Wij willen naar elektrisch

Het meest ideale scenario is om reductie te realiseren door enkel en alleen nog maar elektrische busjes te verhuren. Het is namelijk beter om de olie in de grond te laten zitten, dan de olie te gebruiken en vervolgens te compenseren. 

Inderdaad, een lastige opgave...

Ondanks dat Leasytime partners aanmoedigt om gebruik te maken van een elektrisch busjes, is en blijft er vraag naar 'normale' busjes. Dit komt doordat het aanbod van elektrische (verhuis) busjes nog lange na niet overeenkomt met het aanbod van 'normale' vervuilende (verhuis) busje.

"Deze bestelbussen worden toch gebruikt", dus compenseren maar?

Wij doen er alles aan om onder de streep samen zo duurzaam mogelijk te zijn. Daarom compenseren wij de uitstoot van iedere huurbus die via ons de weg op gaat. Dit doen wij door een boom te planten in Brazilië, in samenwerking met de Black Jaguar foundation.Deze bomen dragen bij aan de compensatie van CO2.  Daarnaast nemen de bomen niet alleen CO2 op, maar dragen zij ook bij aan het herstellen van de biodiversiteit.

Leasytime bomen planten

Oke, Leasytime compenseert CO2-Uitstoot van busjes. Dragen wij ook bij aan reductie?

Zeker.

Je zou op het eerste gezicht kunnen zeggen dat de consument reistijd bespaart doordat wij hen informeren waar het beste busje om de hoek zit. Echter, zijn er natuurlijk ook consumenten die juist wat verdere weg zullen reizen omdat ze zien dat daar het busje nog goedkoper wordt aangeboden. Deze mate van efficiëntie gaat voor ons dus niet op.

Gelukkig dragen wij echter een steentje bij aan de reductie van CO2 op grote schaal. Hoe? Door het wagenpark in Nederland beter te benutten.

Het verdelen van vraag en aanbod staat hierin centraal. Veel bestelbussen worden in de weekenden verhuurd. Om aan het aanbod van deze piekmomenten in het weekend te kunnen voldoen, schalen autoverhuurders hun wagenpark op. De productie van deze extra auto's zorgt ook weer voor extra uitstoot en hierdoor staan er doordeweeks busjes stil. Dit is zonde!

Leasytime brengt vraag en aanbod bij elkaar waardoor wagenparken efficiënter worden benut, zowel in het weekend als doordeweeks. Dit resulteert in minder productie van busjes & efficiënter gebruik van de huidige gefabriceerde busjes! 

Dus, duurzaam een busje huren? Pak een elektrische bus.

Toch niet jouw ideale match?

Compenseer: Huur jouw (verhuis)bus via ons en wij planten een boom!

Stapje voor stapje, busje voor busje, boompje voor boompje!


 

Bron 1: https://topsectorlogistiek.nl/wptop/wp-content/uploads/2017/04/20170516-Gebruikers-en-inzet-van-bestelautos_bericht-42.pdf