Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven?

Je moet uiterlijk 5 dagen na je verhuizing je inschrijven bij de gemeente waar je heen verhuist bent. Dit doe je eenvoudig via de website van de gemeente. Lees hieronder alles waar je rekening mee moet houden.

Foto door Karolina Grabowska via Pexels

Inhoud

Adres wijzigen bij verhuizing binnen gemeente

Een verhuizing, zowel binnen je eigen gemeente als naar een andere gemeente wordt verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Verhuis je binnen je huidige gemeente, dan kan je je adreswijziging heel gemakkelijk doorgeven. Meestal kan dit digitaal via de website van de gemeente, per post of via een bezoekje aan het loket.
 

Wanneer inschrijven gemeente

Wist je dat er regels gelden voor wanneer je jouw verhuizing moet doorgeven? Je bent verplicht je in te schrijven bij de gemeente binnen vijf dagen na je verhuizing. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete van maximaal € 325,-. De datum van inschrijving geldt vervolgens als verhuisdatum. Je kunt je overigens al wel vier weken vóór je daadwerkelijke verhuizing inschrijven bij je nieuwe gemeente. Dit is wel zo makkelijk, dan hoef je er daarna niet meer aan te denken.

De gemeente geeft je verhuizing trouwens ook door aan een aantal andere instanties, zoals:

  • De Belastingdienst;
  • DUO;
  • De zorgverzekering;
  • Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW);
  • Het pensioenfonds;
  • Centraal Administratiekantoor (CAK);
  • De Sociale Verzekeringsbank (SVB);
  • Kamer van Koophandel (indien je daar ingeschreven staat).

Super handig. Daar hoef je zelf in ieder geval niet meer achter aan.

Welke documenten heb ik nodig om mij in te schrijven bij een nieuwe gemeente?

Voor het inschrijven is eigenlijk alleen een geldig legitimatiebewijs nodig, zoals een paspoort, Nederlandse identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument en een bewijs van bewoning (koopakte, huurcontract of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).

Verhuizing doorgeven DigiD

Vroeger moest je altijd zelf naar het gemeentehuis om je inschrijving bij de gemeente te regelen. Dat kan nu nog steeds, maar tegenwoordig is het veel makkelijker dit online te doen.

Via DigiD kan je heel snel en eenvoudig je inschrijving bij de gemeente doen. Je gaat naar de website van de gemeente en bijna iedere gemeente heeft hier een formulier beschikbaar die je kunt invullen na inloggen met je DigiD. Je kunt meestal ook gelijk de overige gezinsleden, zoals je kinderen en/of partner inschrijven. Dan is alles in één keer geregeld, wel zo prettig.

Moet ik mij ook uitschrijven?

Uitschrijven bij je oude gemeente hoef je niet te doen. Dit gebeurt automatisch zodra je je inschrijft bij je nieuwe gemeente. Je ontvangt overigens geen bericht van uitschrijving bij je oude gemeente, je krijgt alleen een bevestiging van inschrijving bij je nieuwe gemeente. Je kunt je inschrijving altijd checken op Mijn Overheid.

Foto door Ketut Subiyanto via Pexels

Waar je nog meer aan moet denken bij verhuizen naar een nieuwe gemeente

Bij verhuizing naar een nieuwe gemeente, zijn er naast je inschrijving bij de gemeente, nog een aantal zaken waar je aan moet denken. Je vindt ze hieronder:

Parkeervergunning nieuwe gemeente aanvragen

Heb je een parkeervergunning nodig voor je nieuwe adres. Deze moet je ook aanvragen bij je nieuwe gemeente, want automatisch meeverhuizen werkt niet. Je kunt je nieuwe parkeervergunning pas 5 dagen na je verhuizing in laten gaan.

Uitkering en toeslagen

Als je een uitkering ontvangt, is het heel belangrijk tijdig je verhuizing door te geven. Je uitkering vervalt namelijk op het moment dat je naar een nieuwe gemeente verhuist. De uitkering moet je opnieuw aanvragen bij je nieuwe gemeente.

Ook als je toeslagen ontvangt van de Belastingdienst, is het wel verstandig je adreswijziging ook nog even bij de Belastingdienst zelf door te geven. Ook al geeft je nieuwe gemeente de adreswijziging ook door, een extra berichtje naar de Belastingdienst kan nooit kwaad. Tijdig je uitkering en/of toeslagen regelen is wel verstandig om te doen, zo voorkom je dat je het risico loopt dat je later moet terugbetalen.

Gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting

De gemeentelijke belastingen zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerende zaakbelasting wisselen per gemeente qua hoogte van de bedragen en ook wanneer je betaalt. Bij de ene gemeente betaal je vooraf, bij de andere achteraf. Betaal je bij je oude gemeente vooraf? Dan kan je eventuele te veel betaalde belasting terugvragen. Vanaf je verhuisdatum betaal je de gemeentelijke belastingen aan je nieuwe gemeente.

Bij het verhuizen naar een andere gemeente, is het mogelijk dat je in een ander waterschap komt te vallen voor de waterschapsbelasting. In principe ontvang je automatisch een rekening van je oude waterschap voor de rest van het kalenderjaar. Maak je geen zorgen over het geld dat je extra betaalt, dit krijg je aan het einde van het jaar gewoon terug.

Verhuizen is dus meer dan alleen je spullen inpakken, een verhuisbus huren en overgaan naar je nieuwe woning. Zorg dat je je verhuizing naar je nieuwe gemeente of adreswijziging binnen je huidige gemeente tijdig doorgeeft, dat scheelt een heleboel gedoe achteraf. 

 

Heel veel succes met je verhuizing!