Het dominantste team in de formule 1 laat zien dat zij streven naar een duurzamere wereld. Mercedes Benz heeft namelijk haar vloot aan elektrische bestelbussen en personenbussen flink uitgebreid met de Mercedes Benz eVANS.

Maar zijn deze elektrische bussen geschikt om de huidige dieselslurpers te vervangen? Hoe zit het met de actieradius? Kom je niet halverwege stil te staan? Wat zijn de kosten? Hoe duurzaam is het nou echt?

Om deze vragen te beantwoorden spraken wij met Björn Kingma en Jacco de Rijke van Gomes, de officiële Mercedes-Benz dealer met vestigingen door heel Noord-Holland.

Inhoud

Welke elektrische bussen zijn er?

Mercedes heeft niet stilgezeten bij de stap naar verduurzaming. Inmiddels zijn praktisch alle modellen bestelbussen en personenbussen verkrijgbaar in een elektrische variant (eVANS).

Mercedes E-Vito Gesloten Bestelwagen

mercedes e-vito gesloten bestelwagencopyright Mercedes-Benz, geplaatst met toestemming

  • Elektromoter: 85 kW (116pk)
  • Actieradius: 136 - 149 km.
  • Laadruimte: verkrijgbaar in de varianten 6.0m³ of 6.6m³
  • Oplaadtijd: 6 uur bij een laadvermogen van 7,2 kW
  • Vanaf: € 43,335 (excl. BTW/BPM)
  • Meer informatie over de Mercedes e-Vito

Gedetailleerd

De eVito gesloten bestelwagen is sinds juni 2019 op de Nederlandse markt. In 2020 was dit model de meest verkochte elektrische bestelwagen met 398 registraties. Met een actieradius van 137 kilometer (WLTP) heeft de auto zich uitstekend bewezen in met name de pakketdienstensector, waarmee lokaal emissievrije stadsdistributie mogelijk is.

Mercedes eSprinter

Mercedes eSprinter

copyright Mercedes-Benz, geplaatst met toestemming

  • Elektromoter: 85 kW (116pk)
  • Actieradius: 168 km
  • Laadruimte: 11m³
  • Oplaadtijd: in 25 minuten van 10 tot 80% bij een snellader
  • Vanaf: € 54,640 (excl. BTW/BPM)
  • Meer informatie over de Mercedes eSprinter

Gedetailleerd

Na de eVito was de eSprinter de tweede elektrische bestelwagen van Mercedes-Benz. Het model debuteerde eveneens in een gesloten bestelwagen-uitvoering met verhoogd dak in de vermogensklasse tot 3,5 ton. De elektrische aandrijflijn levert 85 kW en een maximumkoppel van 295 Newtonmeter.

Wat batterijcapaciteit betreft biedt de eSprinter keuze uit twee varianten. De sterkste beschikt over vier batterijpakketten met een gezamenlijke capaciteit van 55 kWh (netto 47 kWh), goed voor een lokaal emissievrij rijbereik van 143 kilometer (WLTP) bij een maximaal laadvermogen van 838 kg. De tweede versie heeft drie batterij-units met een gezamenlijke capaciteit van 41 kWh (netto (35 kWh) en een actieradius van 108 kilometer (WLTP).

In beide gevallen meet het laadvolume 11 m3, waarbij de laadruimte maximaal te benutten is, aangezien de batterijen onder de laadvloer zijn ondergebracht. In beide versies is DC laden mogelijk, waarbij met het maximale laadvermogen van 80kW de 55 kWh-versie in ongeveer 25 minuten van 10 naar 80% is opgeladen.

Mercedes E-Vito Tourer Personenbus

Mercedes E-Vito Tourer Personenbus

copyright Mercedes-Benz, geplaatst met toestemming

  • Elektromoter: 150kW (204pk)
  • Actieradius: 360 km.
  • Personen: 8 pax
  • Oplaadtijd: in 45 minuten van 10 tot 80% bij een snellader
  • Vanaf: € 56,990 (excl. BTW/BPM)
  • Meer informatie over de Mercedes e-Vito Tourer

Gedetailleerd

De eVito Tourer beschikt over hetzelfde markante uiterlijk als de Vito met verbrandingsmotor. Achter het dynamische front bevindt zich de elektrische aandrijflijn (eATS), die de voorwielen aandrijft met een piekvermogen van 150 kW. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion accu die in de bodemplaat van de bus is geplaatst. De topsnelheden van 140 km/u (standaard) en 160 km/u (optioneel) maken een snelle verplaatsing mogelijk, zelfs buiten het stadsverkeer.

De Mercedes-Benz eVito Tourer heeft een watergekoelde AC on-board lader met een vermogen van 11 kW. Dankzij het maximale laadvermogen van 110 kW kan de eVito Tourer bij een DC-snellaadstation in circa 45 minuten van 10 naar 80% worden opgeladen. De accu met een bruikbaar vermogen van 90 kWh maakt een actieradius van 360 kilometer mogelijk. De eVito Tourer kan omgebouwd worden tot enkele of dubbele cabine.

Mercedes EQV Personenbus

Mercedes EQV Personenbus

copyright Mercedes-Benz, geplaatst met toestemming

  • Elektromoter: 150kW (204pk)
  • Actieradius: 356km
  • Personen: 8 pax
  • Oplaadtijd: in 45 minuten van 10 tot 80% bij een snellader
  • Vanaf: € 60,590 (excl. BTW/BPM)
  • Meer informatie over de Mercedes EQV

Gedetailleerd

De Mercedes-Benz EQV 300 maakte in 2020 zijn opwachting en is de eerste premium MPV van het merk met een volledig elektrische aandrijflijn. De EQV combineert de veelzijdigheid van de V-Klasse met de voordelen van een emissievrije aandrijflijn.

De EQV 300 is de maatstaf in zijn klasse met zijn actieradius van 356 kilometer (WLTP) en zijn brede gebruiksspectrum dat een scala aan behoeften van klanten dekt. Naast de hoge mate van functionaliteit biedt de EQV ook bijzonder veel rijplezier, met een maximaal koppel van 362 newtonmeter dat garant staat voor een uitzonderlijke trekkracht.

De elektromotor heeft een piekvermogen van 150 kW en een duurzaam vermogen van 70 kW, waardoor de EQV niet alleen soepel en stil kan rijden, maar ook uiterst wendbaar is – niet in de laatste plaats vanwege het lage zwaartepunt.

De benodigde stroom wordt geleverd door de watergekoelde lithium-ionaccu met een bruikbaar vermogen van 90 kWh. DC laden is mogelijk tot 110 kW.

Waarom zou ik voor een elektrische bus moeten kiezen?

Er zijn talloze argumenten. Zo stoot de elektrische bus geen schadelijke stoffen uit, waardoor deze een milieuvriendelijk stempel heeft. Daarnaast is de ervaring van het elektrisch rijden enorm bijzonder. Naast het feit dat je de motor niet hoort ronken, is het enorme acceleratievermogen van een elektrische motor verslavend. Dit wordt veroorzaakt door de sterke aandrijving van elektromotoren, de afwezigheid van versnellingen en de snelheid/respons van elektriciteit.

Zijn elektrische bussen een vervanging van de dieselbussen?

De heren van Gomes zijn hier erg duidelijk over. Een elektrische bus (of auto) is geen vervanging voor een diesel / benzine voertuig. Het is een duurzaam alternatief, waarbij je anders moet denken en handelen om zonder zorgen van A naar B te komen.

Jacco de Rijke: “Elektrisch rijden is een nieuw soort rijden en vergt een andere handelswijze. In plaats van dat je één keer tankt op het moment dat de tank leeg is, dien je nu rekening te houden met de batterijduur en het verwachte aantal kilometers. Dit vereist een zekere mate van gewenning.”

Hoe ver kan ik rijden met een elektrische bus?

De gemiddelde actieradius van personenbussen is ca. 350km. Elektrische bestelbussen gaan echter niet veel verder dan 170km.

Op het eerste gezicht lijkt dit weinig, maar Björn Kingma wijst ons op cijfers van de gemiddelde afstand per rit met een voertuig. Dit ligt op ongeveer 25km. Met andere woorden, de actieradius is over het algemeen ruim voldoende.

Rijd je meerdere ritten op een dag? Dan is de truc om tussentijds even kort bij te laden. 

Om erachter te komen of de elektrische bus bij jou past, heeft Gomes een handige oplossing. Ze stellen een app beschikbaar, die op een slimme manier bijhoudt hoeveel afstand jij rijdt. Op basis van de verzamelde gegevens kunnen zij jou op maat adviseren over de elektrische mogelijkheden (of misschien juist niet).

Voor de critici merkt Björn Kingma volledigheidshalve op dat de genoemde actieradius ook daadwerkelijk haalbaar is. Hij verwijst naar de uitleg op de website van Mercedes:

“De actieradius werd vastgesteld aan de hand van VO 2017/1151/EU. De actieradius is afhankelijk van de voertuigconfiguratie, met name van de keuze van de snelheidsbegrenzing.

De werkelijke actieradius is bovendien afhankelijk van de persoonlijke rijstijl, weg- en verkeersomstandigheden, buitentemperatuur, gebruik van airconditioning/verwarming etc. en kan evt. afwijken.”

Hier staat eigenlijk dat de actieradius haalbaar is, mits je rijdt conform de testsituatie. Aangezien de testsituatie een realistische nabootsing is van de werkelijkheid, is deze actieradius ook daadwerkelijk haalbaar. Sterker nog, als je zuinig rijdt kan met een volle batterij langer rijden.

Overigens een opmerking ten overvloede: de oude testmethodes waarbij onrealistisch hoge afstanden werden behaald zijn inmiddels verboden door de EU.

Waarom zou ik niet voor een elektrische bus moeten kiezen?

We noemden het al. De elektrische bus is een alternatief. Het is geen vervanging. Indien jij niet zit te wachten op het dagelijks moeten opladen van jouw auto, dan raden wij de elektrische bus af.

Jacco de Rijke erkent daarbij dat er niet altijd voldoende laadpalen vrij zijn. Hij geeft het voorbeeld van een woonwijk in Den Haag, waar de bewoners via de app afspreken wie wanneer aan de laadpaal kan. De ene persoon ziet dit als een mogelijkheid voor sociaal contact, maar de ander ziet dit als frustrerend. Vooral wanneer je alleen even op bezoek komt en niet bevriend bent met mensen in de betreffende whatsapp groep.

Een ander veelgenoemd nadeel is dat er geen trekhaak op de elektrische bus kan worden gezet.

Tot slot kan het natuurlijk zijn dat jij veel grote afstanden moet afleggen in gebieden waar niet veel laadpalen aanwezig zijn. Hoewel er steeds meer laadpalen worden geplaatst, kan dit een reden zijn om nog even te wachten.

Mercedes Showroom

Waarom zou ik voor een Mercedes eVAN moeten kiezen?

Björn Kingma (Mercedes / Gomes) aan het woord:

Kies je voor Mercedes-Benz, dan kies je voor de marktleder in elektrische bestelwagens.

  • Toenemende populariteit EV-bestelwagens vertaalt zich in marktaandeel van 25%
  • Breedste aanbod elektrische bestelwagens in Nederland, met eVito gesloten bestelwagen, eVito Tourer, EQV en eSprinter

Mercedes-Benz heeft het jaar 2020 in Nederland afgesloten als marktleider op het gebied van elektrische bestelwagens. Dankzij het breedste aanbod aan volledig elektrisch aangedreven bestelwagens noteerde het merk over 2020 een marktaandeel van 25%. Daarmee was Mercedes-Benz met afstand het populairste merk in de klasse van de elektrische bestelwagens. Als de M1-registraties van Mercedes-Benz Vans (‘geel kenteken’) worden meegeteld, bedraagt het marktaandeel zelfs 30,9%.

Afgelopen jaar steeg de afzet van 100% elektrische bestelwagens in Nederland ten opzichte van 2019 met 31% tot 1.672 auto’s (enkel N1-registraties). Een kwart daarvan kwam voor rekening van het elektrische gamma van Mercedes-Benz, dat met de eVito gesloten bestelwagen, eVito Tourer, EQV en eSprinter het breedste EV bestelwagengamma in ons land biedt. Met de eerdere introductie van de eVito in 2019 zette Mercedes-Benz al grote stappen op het gebied van lokaal emissievrij commercieel transport in stedelijke gebieden. Afgelopen jaar breidde het merk het aanbod elektrische bestelwagens verder uit met de introductie van de eSprinter, eVito Tourer en de EQV 300.”

Met andere woorden zegt Björn hier dat Mercedes-Benz het gewoon goed voor elkaar heeft. Marktleider word je niet zomaar.

Wil jij een keer een afspraak maken om de elektrische bussen te bekijken? Neem dan gerust contact op met Gomes (www.gomes.nl) en vraag naar Björn Kingma of Jacco de Rijke.

1 Comment(s)


Sjoerd

Leuk en informatief! Fijn en goed dat zowel de voordelen als de nadelen aanbod komen.

February 25, 2021